Chatbot

“Pling… welkom terug op onze website. Kan ik je ergens mee helpen?” Chatbots: je kunt er tegenwoordig niet meer omheen en je ziet ze steeds vaker verschijnen op websites en webshops. En de voorspelling is dat nog wel even zo blijft, zeker met de snelle ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence (AI), wordt het een steeds sterkere service- en marketingtool voor bedrijven.
Hieronder bespreken we wat een chatbot is en wat het doet, wat de voordelen zijn en hoe de koppeling tussen een chatbot en Belco werkt.

Wat is een Chatbot?

Een chatbot kun je misschien wel het beste omschrijven als een geautomatiseerde gesprekspartner. De meeste chatbots werken met een vast script. Je krijgt bijvoorbeeld een welkomsbericht wanneer je een website bezoekt of de chatbot geeft antwoord op een vraag die een specifieke term bevat. De verwachting is dat chatbots van de toekomst steeds meer hulp krijgen van AI. Met behulp van artificial intelligence kan een chatbot, gevoed door een uitgebreide database, dan zelf het beste antwoord formuleren op een vraag. Op dit moment worden chatbots voornamelijk gebruikt om snel (veelgestelde) vragen van klanten te beantwoorden en wanneer de vragen te complex worden, kan een klantenservicemedewerker te hulp schieten.

Chatbot

Voordelen

1. Veelgestelde vragen snel beantwoorden

Lang niet iedere vraag die een klant stelt is uniek. Sterker nog: veel klanten lopen tegen dezelfde problemen aan of hebben dezelfde vragen. Een chatbot helpt je om deze klanten snel van de juiste informatie te voorzien.

2. Een gesprek beginnen

Een chatbot is een goede manier om een gesprek met een klant te beginnen, bijvoorbeeld door te vragen of je de klant ergens mee kan helpen: dit maakt het persoonlijker en vergroot de kans dat je met de klant in gesprek komt.

3. 24/7 ondersteuning

Medewerkers slapen, chatbots niet. Zo kun je ook als je gesloten bent toch nog vragen van klanten beantwoorden en ze de juiste informatie geven.

Chatbot koppelen aan Belco

Binnen Belco kun je verschillende kanalen zoals telefonie, e-mail, maar ook chat koppelen aan onze software: dit betekent dat alle communicatie op één plek binnenkomt en afgehandeld kan worden. In het geval van live chat houdt dit in dat wanneer iemand op de website een vraag stelt waar de chatbot het antwoord op verschuldigd moet blijven, er in Belco gelijk een medewerker te hulp kan schieten. Ook worden alle chatconversaties automatisch in Belco ingeladen – handig wanneer de klant in de toekomst nog een keer contact met je opneemt.    


Waarom Belco

Alles-in-één-oplossing

Belco is alles-in-één-klantenservice-software. Dit betekent dat we alles wat je nodig hebt om je klantenservice succesvol te runnen, ondergebracht hebben in één systeem – wel zo gemakkelijk.

Klantblijheid

Wij maken van klantblijheid een begrip. Het is onze missie om jouw webshop te helpen aan een 9+ beoordeling van de klantenservice.

200+ klanten gingen je voor

Wij leveren de klantenservice software voor ruim 750 webwinkels van 200 e-commerce bedrijven. Kies uit één van onze zeer complete standaardpakketten of ontwikkel samen met ons een oplossing op maat.

Wij staan voor je klaar

Jouw wensen en doelstellingen vertalen naar de allerbeste klantenservice-oplossing: daar zijn wij goed in. Daarnaast mag je ons altijd het hemd van het lijf vragen en springen we je graag te hulp als je er zelf even niet uitkomt.

Optimaliseer vandaag nog je webwinkel klantenservice. En plan een demo.