Nieuwbrieven zijn niet meer weg te denken bij organisaties in de tijd van nu. Het is een onderwerp die je niet mag weg denken in je e-mailmarketing. Uit onderzoek van Spotler (2019) is gebleken dat 73% van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar minimaal 1 keer iets gekocht naar aanleiding van een nieuwsbrief. Een goede reden om hier gebruik van te maken!
Schieten met hagel is niet handig
Een goede nieuwsbrief bevat een goed doordachte strategie. Wat wil je vertellen met de nieuwsbrief en vooral aan wie wil je dit vertellen? Het is niet handig om één nieuwsbrief naar je hele mailinglijst te versturen, dit is niet nodig en overigens schieten met hagel. Niet alle segmenten van je doelgroep hebben dezelfde vraag, dus dit is een belangrijk onderdeel om te achterhalen. Je kunt beginnen met buyer persona's, mocht je dit nog niet hebben.
Hoe opvallender, hoe beter
Moet je eens bedenken hoeveel e-mails je zelf op een dag in je mail krijgt. Hier heeft jouw doelgroep ook last van. Het is dus ontzettend belangrijk dat je opvalt met jouw nieuwsbrief. Uit onderzoek van Spotler (2019) blijkt ook dat 35% van de ondervraagden online aankopen doet via zijn mobiele device. Zorg dus dat jouw nieuwsbrief goed leesbaar is via mobiele devices.
Op het begin van deze blog mentionde ik al dat jouw doelgroep (net als jijzelf) ontzettend veel e-mails krijgen op een dag. In 2017 ontving de gemiddelde Nederlander zo'n 86 e-mails per dag (Spotler, 2017). Dit is dus een goede reden om op te vallen tussen de vele e-mails van jouw doelgroep. Bedenk niet alleen een opvallende onderwerpregel, maar denk ook na over de preview-tekst (het stukje tekst dat je ziet wanner de mail nog niet geopend is). Als laatste wil de doelgroep natuurlijk graag weten waar de e-mail over gaat, wek gelijk duidelijkheid met je onderwerp! De tone-of-voice zou ik goed afstemmen met jouw doelgroep, hoe communiceer je met je klant?
Frequentie is belangrijk
Wil je drie keer per maand of één keer per twee weken jouw doelgroep informeren en activeren met een nieuwsbrief. De frequentie is een goed uitgangspunt om over na te denken wanneer je wilt starten met een nieuwsbrief. Je wilt niet dat je doelgroep zich vroegtijdig uitschrijft. Het onderzoek van Spotler toont namelijk ook aan dat 73% van de ondervraagden zich uitschrijven omdat de frequentie te hoog ligt, daarnaast geeft 60% aan dat de onderwerpen niet interessant genoeg zijn.
Zorg voor interactie in je nieuwsbrief
Wanneer er interactie of een call-to-action zit in je nieuwsbrief en dit duidelijk wordt aangegeven, zullen klanten sneller doorklikken. Denk aan knoppen met 'Kopen', 'Download hier' of 'Meer informatie'.
Genoeg software om te automatiseren
Er zijn verschillende software om je nieuwsbrieven te automatiseren. Eentje daarvan is Sendinblue. Deze software heeft diverse mogelijkheden om jouw nieuwsbrief zo optimaal mogelijk in te zetten. Zo kun je tijdschema's geven aan je nieuwsbrief voor de frequentie, je kunt opvallende lay-outs instellen en hier vervolgens niets meer aan te hoeven doen en ook kun je zelf A/B testen doen tussen verschillende nieuwsbrieven.